Waarderend leren in het voortgezet onderwijs
In 2017 brachten Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse samen met Nina Timmermans het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs uit. We maken in dit boek recente inzichten uit de positieve psychologie toepasbaar voor de onderwijspraktijk. Thema’s als talent, mindset, motivatie en geluk komen uitgebreid aan de orde. Ook laten we zien hoe een waarderende bril helpt bij het ondersteunen van leerlingen in keuzeprocessen en het versterken van een positieve groepsdynamiek in de klas. Naast achtergronden en theorie biedt het boek veel concrete handvatten om direct mee aan de slag te gaan.
Recensies
BIJ DE LES
Waarderend leren in het voortgezet onderwijs is op verschillende manier te gebruiken. Voor mij zit de meerwaarde van dit boek vooral in de praktijkvoorbeelden en de extra's aan het einde van ieder hoofdstuk: reflectie op het hoofdstuk, werkvormen, interviews en tips voor tools en extra inspiratie. Eén ding staat vast. Via waarderend leren kan de leerling zelf tonen wat hij kan. - Marianne Koot, Tijdschrift Bij de les. Lees de hele recensie hier.
NBD BIBILION
De auteurs behandelen op een erg praktische, waarderende en toegankelijke manier een actueel onderwijskundig thema dat leerkrachten dagelijk bezighoudt, namelijk: 'hoe kun je het beste uit alle leerlingen - hun talenten en motivatie - naar boven halen en verder ontwikkelen? De auteurs zijn op zoek gegaan naar wat werkt in de praktijk bij jongeren. Ze zijn daar wonderlijk goed in geslaagd. Een boek dat in het voortgezet onderwijs zeker zijn plaats verdient. - K. Baert, NBD Biblion
INGE VERSTRAETE, AUTEUR Handboek leren leren
Waarderend leren inspireert docenten over het positief leren verbinden van de leerling met zichzelf, de ander en de wereld om zich heen, vanuit mogelijkheden en talenten. Waarderend leren is hiermee curriculum overstijgend en praktisch inzetbaar in alle lessen. Een prachtig en waardevol boek voor het VO!
Marion visser, TIJDSCHRIFT VOOR REMEDIAL TEACHING
Het boek is bedoeld voor het voorgezet onderwijs maar ook zeker geschikt voor rt’ers. Als je een kind bewust maakt van zijn of haar talenten door de simpele vraag: "Wat zijn jouw positieve eigenschappen en wanneer ben jij in je element?" dan kan het antwoord je absoluut verder helpen in de begeleiding van de leerling. In dit boek leer je niet alleen hoe je op een positieve manier met leerlingen om kunt gaan, maar het maakt je ook bewust van hoe je zelf in het leven staat.
Waarderend veranderen
Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managers
Of het nu gaat om vernieuwingen die je vanuit je eigen visie aanzwengelt, verbeterideeën die uit je team op komen of processen die organisatiebreed worden ingezet: werken aan team- en organisatieontwikkeling is aan de orde van de dag in je werk als leidinggevende.
Dit praktijkgerichte boek bevat zowel theoretische achtergronden van Appreciative Inquiry als praktische handreikingen en actuele voorbeelden uit de praktijk.
Recensies
Managementboek
De bekende bouwstenen van Appreciative Inquiry – generatieve vragen, de generatieve dialoog, storytelling en design thinking – komen aan bod, de auteurs laten zien hoe die kunnen worden gebruikt én hoe zij ze zelf gebruikten bij uiteenlopende opdrachten waarin zij als begeleider actief waren. Natuurlijk zijn die casussen op effectiviteit geselecteerd. Maar ze maken hoe dan ook duidelijk dat de methodiek uitstekend toepasbaar is, en dat niet alleen in situaties die gekenmerkt worden door een zekere welwillendheid maar ook wanneer het aanvankelijk alles weerstand is wat de klok slaat. Met name die ‘plaatjes’ bij hun ‘praatje’, samen overigens met de voorbeeldtechnieken die zijn toegevoegd, maken dit boek tot een waardevolle aanvulling op de literatuur die in de loop der jaren over Appreciative Inquiry verschenen is.
Management Executive
In de kern is Appreciative Inquiry (AI) een manier van kijken, maar ook heeft het een methodische kant. Beide aspecten – inclusief de wetenschappelijke basis – worden door Saskia Tjepkema, Luc Verheijen en Joeri Kabalt verhelderd in Waarderend veranderen - Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managers. AI blijkt niet (zoals vaak wordt gezegd) een naïef optimisme waarin je kijkt met een roze bril naar alleen wat goed gaat en energie geeft. Als we kijken met een ‘appreciative eye’, dan kijken we naar onszelf en de wereld op zo’n manier dat we de positieve krachten gaan opmerken die al aanwezig zijn en die we vervolgens benutten in de ontwikkeling naar een toekomst die we samen wensen. Met AI kun je je oog trainen om het potentieel in situaties en mensen te zien.
Bestuur Beleid Management en Pedagogiek in het kindcentrum
Voor leidinggevenden die leiden en managementgedrag achter zich kunnen laten op het moment dat dat nodig is, is dit een prachtige manier om samen met hun team of organisatie te ontwikkelen en te groeien. Om nieuwe wegen in te slaan of om hun dienstverlening nog mooier te maken. Dit boek is een prikkelende kennismaking met AI en door de praktische voorbeelden en soepele manier van schrijven is het inspirerend en nodigt uit de ontwikkeling in je organisatie te helpen en richting te geven. Meteen morgen al, klein beginnen… een betekenisvolle vraag stellen.