Appreciative Inquiry in het onderwijs
Het Taos Instituut heeft onder de titel ‘Exceeding Expectations’ een boekje samengesteld met praktijkverhalen over hoe scholen werken met Appreciative Inquiry om het onderwijs en de manier van samenwerken in de school verder te ontwikkelen.
Er zijn verhalen in vier categorieën:
AI SUMMITS IN SCHOOL SYSTEMS (de toepassing van een tweedaagse summit om de ontwikkeling rond een bepaald thema, zoals engagement of diversiteit een impuls te geven)
APPRECIATIVE INSTITUTIONAL PLANNING AND CHANGE (AI als hulpmiddel voor het ontwikkelen van gedeelde visie en voor het realiseren van vernieuwing)
APPRECIATIVE-BASED STUDENT PROGRAMS (leerlingen en studenten zelf aan de slag met AI rond een bepaald thema, zoals vriendelijkheid of de overstap van de kleutergroep naar groep 1)
APPRECIATIVE APPROACHES TO STUDENT & TEACHER DEVELOPMENT (ontwikkeling van docenten en leerlingen met behulp van AI en sterke puntenbenadering, bijvoorbeeld peer-to-peercoaching)
En ze lopen uiteen van ‘groot’ (ontwikkeling van de hele school een impuls geven door een AI summit met de buurt te organiseren) tot ‘klein’ (docenten die bij elkaar in de klas gaan kijken met AI als leidraad).
Het boekje is kosteloos te downloaden via de website van het TAOS institute (klik op de groene button ‘source’ hieronder).