Hele school benadering op Renaissance School
De Renaissance School uit Hong Kong maakt al jaren werk van Positief Onderwijs. Op hun site lees je hoe ze dat invullen. Ze richten zich momenteel op de vraag hoe ze dat verduurzamen, zodat het niet op een programma hangt of op een aantal enthousiastelingen, maar het echt integraal deel van de cultuur en manier van doen wordt in de school.
Op de WPEA hielden ze een presentatie waar ze een aantal van hun pionierslessen deelden. De belangrijkste vier als het gaat om die verduurzaming van de aanpak:
Werk met een ‘grass roots’ aanpak: niet opleggen, maar vertrekken vanuit eigen plannen van docenten en klassen.
Ontwerp een omgeving in de school die past bij Positief Onderwijs. Zorg dat je school voelt als een ‘happy place’ als ouders en leerlingen binnenkomen. Sfeer en aankleding doen ertoe, het is een manier om te laten zien waar je voor staat.
En niet alleen de aankleding, ook je andere schoolpraktijken doen mee: functioneringsgesprekken, ouder/leerlinggesprekken, rapportbesprekingen,… ontwerp alles zoveel mogelijk congruent met het Positief Onderwijs-idee.
Praat veel met leerlingen, ouders, bestuur en verwerk hun tips en wensen op een concrete manier. Dat is ook een vorm van verankeren.
Werf nieuwe mensen met Positief Onderwijs in gedachten: praat erover in de sollicitaties en zoek mensen die er goed bij passen. Zorg ook voor een goede ‘onboarding’ van nieuwe mensen in de aanpak en principes.